سه‌شنبه، اسفند ۲۳، ۱۳۸۴

چهارشنبه سوري

خواستم عيد نوروز را به شما تبريك بگم اما گفتم مگه ميشه از روي چهارشنبه سوري "پريد". پس اميدوارم كه چهارشنبه سوري خوشي داشته باشيد وهرجا كه هستيد اين مراسم كهن ملي را كه مثل جرقه ايست براي آغاز شادي ونشاط بهار , فراموش نكنيد. اما بگذاريد شما را در گفتگوئي كه ديروز در اينباره با يكي از دوستان داشتم شريك كنم.
در اداره اي كه من كار ميكنم چند تن از همكاران از عربهاي ساكن اسرائيل هستند كه 6 نفر از آنها د قسمتي كه من هستم كار ميكنند. روابط بسيار خوبي بين آنها با بقيه وجود دارد داراي عقايد بسيار جالبي هستند در ضمن براي يك پروژه كوتاه مدت, چند تن بطور موقت استخدام شدند كه در بين آنها شخصيست از عربهاي ساكن اسرائيل كه من در اينجا اورا به اسم مستعار احمد ميخوانم. روابط ما خيلي نزديك شده ما از زندگي همديگر صحبت ميكنيم , احمد در يك منطقه بسيار زيبا در شمال اسرائيل زندگي ميكند وقرارست من همراه با خانواده ام در يك تعطيلي به منزل او برويم. از زندگي اش راضيست فرزندان او در يك مدرسه معتبر كه فاصله زيادي با خانه اش دارد تحصيل ميكند وهمسرش هم آموزگار است. من از زندگي خودم در ايران واز دوستاني كه با عده اي از آنها تا به امروز در تماس هستم هم براي او تعريف ميكنم. خيلي در باره ايران نميداند وگهگاه كه با هم هستيم خبرها يا مقالاتي كه در اينترنت بزبان فارسي نوشته شده برايش ترجمه ميكنم وعكسهائي را كه در باره ايران است نشانش ميدهم. عكسهائي كه از مراسم زنجير زني وقمه زني است براي او غير قابل تصور بود. در اين اواخر هم راجع به عيد نوروز ومراسم چهارشنبه سوري برايش تعريف ميكردم در ضمن اين قطعه ويدئو را هم برايش ترجمه كردم. احمد بلافاصله گفت كه مراسم چهارشنبه سوري شما يك رسم خيلي جالبيست, آتش روشن كردن ورقص و پايكوبي وقاشق زني باعث نشاط روح انسانست واگر بقول اين آقا كه در اين ويدئو اظهار ميكند كه بايد كارهاي پدرانمان را سنجيد وآنچه عاقلانه نيست را پيروي نكرد, بايد به مراسم سينه زني ,زنجير زني وقمه زني نگاه كرد وتصميم گرفت
.

۱۶ نظر:

ناشناس گفت...

فرهاد عزيز، ويديو جالبي بود . من بعلت دوري طولاني از ايران اين آخوند سخنران را نشناختم و نميدانم کيست؟ دوستت درست ميگويد سنت محرم وعاشورا هم مال 1400 سال پيش است

ناشناس گفت...

فرهاد جان

قمه زنی که سال هاست منقرض شده. حتی آخوند ها هم باهاش مخالفت کردند. من توی اینترنت تصاویر تکان دهنده ای از قمه زنی دیدم ولی مال پاکستان بود.

آیا شما اطلاعی دارید که قمه زنی امروزه در ایران انجام بشه ؟

ضمنا چهاشنبه سوری به شما هم خوش بگذره.

از مطهری هم بیشتر از این انتظاری نمی ره . تازه این بهترین هست تو آخوندا. هنوز استاد استادان و فیلسوف بزرگ قرن استاد تمساح رو ندیدید! عجوبه ایست ! به شدت هم علاقه به یهودی ستیزی داره البته با تمایل به یهودی کشی . یک موجود خشن و بی رحم و وحشی و بی اخلاق به تمام معناست.

اردلان

Farhad گفت...

حميد عزيز اسم اين آخوند مطهري است. در ضمن من بلاگ شما را مرتب سر ميزنم. بعضي نوشته هاتون براي من هم تازه است.

ناشناس گفت...

دانی که چنگ و عود چه تقریر می‌کنند
پنهان خورید باده که تعزیر می‌کنند

حافظ شیرازی

ناشناس گفت...

فرهاد جان،با اجازه شما به اين نوشته در وبلاگ ام و در بلاگ نيوز لينک داده شد

آهو گفت...

فرهاد جان يه نفر از شما پرسيده بود كه در جريان انفجار مركز يهوديان آرژانتين محكوميت جمهوري اسلامي ثابت شده .
جواب اين هست كه بله محكوميت جمهوري اسلامي ثابت شده. به لينكهاي زير مراجعه كنند:
http://www.freerepublic.com/focus/news/720088/posts

http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/news/archive/2003/11/07/international1510EST0639.DTL

http://www.freerepublic.com/focus/f-news/1022062/posts

http://www.iranmania.com/News/ArticleView/?NewsCode=25354&NewsKind=Current+Affairs

Winston گفت...

چهاشنبه سوری به شما خوش بگذره

ناشناس گفت...

متاسفانه در خمینی شهر (همایون شهر سابق و سده اسبق!!) در حوالی اصفهان هنوز این رسم قمه زنی به شدت اجرا می شود.
و اما شهر خودمون! در اراک هم تا چند سال پیش در بخش میقان (همون کویر) این رسم برقرار بود تا اینکه بالاخره مردم رو راضی کردند که به جای قمه زنی خون اهدا کنند. شکر خدا از اون موقع تا حالا این رسم ورافتاده
ضمنا زنجیر زنی با زنجیرهای تیغ دار و علامت کشی به همراه دیسک کمر تضمینی هنوز پابرجاست

Farhad گفت...

آهو جان از اينكه به اين مساله دقت كردي وجواب اين دوست عزيز را نوشتي ازت سپاسگزارم. سعي من براينست كه جواب سوالات دوستان را بدهم ومتاسفانه اين اواخر مشغوليات زياد مانع اين كار شد درآينده سعيم براين خواهد بود كه بهر نحو سوالات را بدون پاسخ نگذارم . از تمامي دوستان پوزش مي طلبم.

كاپيتان حميد از لطف شما متشكرم.
وينستون همشهري من ازت متشكرم. هر چه از اراك برايم بنويسي خوشحال خواهم شد.

ناشناس گفت...

فرهاد عزيز
مطهری اهل فريمان بود که الآن تقريباً جزو شهر مشهد به شمار می‌آيد ولی موقعی که او در آنجا متولد شد شايد دهاتی بيش نبود. به هر صورت 75 کيلومتر با مشهد فاصله ندارد. در ضمن مطهری ضمن آن که با چهارشنبه سوری مخالف بود، با عزاداری و روضه خواندن هم چندان موافقتی نداشت و گويا آخوندهای قم آن زمان در اين باره بهش تذکر داده بودند. با اين حال به نکته‌ی بسيار جالبی اشاره کرديد و به قول معروف زديد توی خال (يعنی، در واقع آن جور که داستان شما می‌گويد، احمد آقا زده توی خال) عزاداری محرم بعضی چيزهای قشنگ دارد و آن هم در اين سالها به نوعی کارناوال تبديل شده، ولی ضررش بسيار زيادتر از چيزهای قشنگش است. يک مراسم کسل‌کننده، ضد نشاط و بسيار طولانی. حالا تازه می‌خواهند چهلم (اربعين)اش را هم که افتاده به نوروز عزاداری کنند! واقعيتش را بخواهيد، با چهارشنبه سوری به شکلی که الآن رايج شده و تقريباً امنيت جانی مردم را در تهران از بين برده موافق نيستم، ولی چهارشنبه سوری به شکلی که مطهری با آن مخالفت می‌کند ضرر چندانی نداشت و جشنی بود و بهانه‌ای برای دور هم بودن! اگر چه دوستان زرتشتی با اين رفتار اهانت‌آميز با آتش شديداً مخالف‌اند و دوستان مسلمان هم چون فکر می‌کنند اين کار زرتشتی است با آن مخالفند.

ناشناس گفت...

شباهت ايران و اسراييل و امريکا

آمريكا به همراه اسراییل،‌ جزاير مارشال و پالائو به قطعنامه‌ي شوراي حقوق بشر جديد راي منفي دادند.

قطعنامه‌ي تشكيل شوراي حقوق بشر جديد با 170 راي موافق، چهار راي مخالف و سه راي ممتنع كه بوسيله‌ي ونزوئلا، ايران و بلاروس داده شد، تصويب گرديد.

ناشناس گفت...

فرهاد عزیز با عرض تبریک نوروزی و آرزومندی موفقیت شما

ناشناس گفت...

اکبر گنجی ژورنالیست آزادیخواه آزاد شد.

سال نو بر شما خجسته باد.

BBC:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4819440.stm

Reza

ناشناس گفت...

نوروزتان پیروز باد

ناشناس گفت...

با تشکر از آهو که به سوال قبلی من پاسخ داده، می خواستم سوال ديگری مطرح کنم.
می خواستم بدانم آيا کسانی که والدين يهودي دارند در در اسرائيل درانتخاب دين خود آزاد هستند يا نه؟

Farhad گفت...

دوست عزيزي كه در باره انتخاب دين سوال كردهاند.
دوست عزيز برطبق قانون در اسرائيل هر كس كه به سن 18 سال برسد داراي حقوق فردي مانند تمام توابع اين كشور ميباشد ووالدين او نميتوانند هيچ موضوعي را باو تحميل كنند از جمله انتخاب دين يا راه وروش ديني. درضمن اكثر توابع اسرائيل سكولار هستند وقوانين هم با تناسب با همين واقعيت وضع شده اند. قوانيني مثل ازدواج در دست مذهبيان است كه آنهم بسادگي قابل پشت سر گذاشتن است بدين صورت كه اگر زوجي كه مايل به ازدواج هستند با اشكالاتي از جانب مذهبيون مواجه ميشوند, با يك مسافرت يكروزه به كشورهاي همسايه مثل قبرس رفته آنجا ازدواج ميكنند وفرداروز با در دست داشتن مدرك ازدواج به اسرائيل بر ميگردند.